De opbouw van een smartgame

De opbouw van een smartgame

Smartgames. Puzzel- en breinbrekende spellen, onder andere uitgegeven door Smart Games waardoor deze categorie spellen vaak de naam van deze uitgever krijgt.

Logische denkspellen die in eerste instantie bedoeld zijn om zelfstandig mee te puzzelen. Toch leert de ervaring dat je er uiteindelijk toch vaak samen over aan het nadenken bent. Want was is er nu leuker dan je hersens laten kraken over uitdagende breinbrekers, die niet te eenvoudig zijn, maar ook niet te ingewikkeld. Nét dat stapje extra om je brein de prikkel te geven die het nodig heeft. Bovendien is het een training voor je ruimtelijk inzicht en concentratie. Een puzzelboekje in een doosje, wie wil dat nu niet?

De ontwerpers gebruiken bij het ontwerpen van de smartgames een, of een combinatie van, vijf puzzelmechanismen. 

Bij een packing problem vul je je spelbord door alle puzzelstukken te gebruiken. Meestal heb je een beginopdracht waarbij er al een aantal stukken zijn geplaatst. De bedoeling is dat jij dan uitzoekt waar de andere stukken moeten komen. Een voorbeeld van een packing problem smartgame is IQ love

Sequential movement smartgames zijn puzzels waarbij je stukken in een bepaalde volgorde van de ene kant naar de andere kant moet brengen. Van te voren denk je na over de eindpositie. De stappen die je doet om bij deze eindpositie te komen moet je dan ook goed plannen. Een mooi voorbeeld is Squirrels go Nuts. En een klassieker is het spel Rush Hour, waarbij je de rode auto uit het veld moet rijden.

Camelot jr. is een voorbeeld van een connectiepuzzel, waarbij je twee punten met elkaar moet verbinden. Hierbij hoef je niet altijd alle puzzelstukken te gebruiken.

In smartgames waarbij logica en deductie de hoofdmechanieken zijn, zijn spelregels en instructie heel belangrijk. Die instructie laat je namelijk weten waar de puzzelstukken moeten komen en ook aan welke criteria je puzzel moet voldoen. Een voorbeeld is Cats & Boxes.

En dan heb je nog smartgames waarbij je een beeld of situatie moet proberen na te bouwen. Dit zijn matching puzzels. Je weet de oplossing al, maar je moet zelf uitzoeken hoe je deze oplossing kunt gaan bereiken. Peek-a-zoo is een mooi voorbeeld. 

Smartgames zijn er al voor kinderen vanaf twee jaar. Bij mij in huis begonnen we met Bunny Boo. Een prachtige smartgame, waarbij kinderen oefenen met begrippen als op en onder, boven, naast, voor en achter. Ze oefenen het ruimtelijk inzicht en het vertalen van een 2D opdracht kaart in een 3D uitvoering. 

Voor kleuters is de nieuwste smartgame 5 Little Birds een echte aanrader. Prachtig vormgegeven, en ook voor volwassenen een uitdaging.

Vanaf acht jaar tot de volwassen leeftijd is de keuze enorm. Kies vooral een thema dat past bij de speler.

En hoe het kan dat volwassenen én kinderen plezier beleven aan dezelfde smartgame? Dat heeft te maken met de unieke opbouw. Bij elke smartgame zit een boekje met opdrachten. De eerste opdrachten zijn voor de beginners en dit bouwt zich op tot opdrachten voor de expert speler. Ik kan je verzekeren dat je hier als volwassene écht nog flink over moet nadenken!

Kom in de winkel gerust eens ons uitgebreide assortiment smartgames bekijken. We hebben veel van de smartgames ook open staan. Zo kun je ze gerust eens proberen om te kijken of het iets voor je is!



 

Vorige blog
Volgende blog